بزرگنمایی:
جوانترین استاد خلبان تاریخ نیروی هوایی ایران که به سلطان پرواز معروف بود را بیشتر بشناسید.
به گزارش کیمیای شرق انلاین ، سید علی اقبالی دوگاهه متولد7 مهر ماه 1328 در محله دوگاهه پایین بازار رودبار گیلان بود. وی در سال 1354ازدواج کرد و ثمره این ازدواج فرزند پسری به نام سید افشین است که در حال حاضر یکی از پزشکان حاذق کشورمان به شمار میرود.
شهید اقبالی مدرک دیپلم خود را از دبیرستان امیرکبیر تهران گرفت و در 13 آذرماه 1346 به استخدام نیروی هوایی ایران درآمد. وی پس از گذراندن آموزشهای تخصصی و مهارتهای فنی برای تکمیل دوره خلبانی به پایگاه هوایی ایالت آریزونای آمریکا اعزام شد و دوره آموزشی دیگری را جهت گذراندن کارشناسی تفسیر عکسهای هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی را در آمریکا گذراند.
خلبان گیلانی به سلطان پرواز معروف شد
از افتخارات شهید اقبالی دوگاهه میتوان به کسب رتبه نخست در بین بیش از 400 دانشجوی خلبانی از کشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه و ثبت رکوردهایی بی سابقه در آمریکا یاد کرد که منجر شد به این خلبان گیلانی لقب سلطان پرواز داده شود.
سرلشکر خلبان اقبالی پس از گذراندن دورههای آموزشی به ایران بازگشت و فعالیتهای خود را در قالب مسئولیتهایی در پایگاههای بوشهر، دزفول، تبریز و ستاد نیروی هوایی تهران، سرپرست پستهای راهبردی معلم خلبانی، رئیس شعبه اطلاعات و عملیات فرماندهی گردان 23 شکاری و در معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افسر ناظر اجرای طرحهای عملیاتی به انجام رساند.
سیدعلی اقبالی دوگاهه با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 داوطلبانه به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست. وی در 25 سالگی استاد خلبان جنگنده F-5 و در 27 سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. این در حالی است که سرلشگرانی بزرگ همچون شهید خلبان «عباس بابایی» و شهید خلبان «مصطفی اردستانی» را میتوان از نیروهایی تحت آموزش وی یاد کرد.
عید قربان و شهادت مظلومانه سیدعلی
شهید اقبالی در یکم آبان ماه 1359 مصادف با عید قربان در یک مأموریت برونمرزی به عنوان سرگروه با هدف بمباران یکی از سایتهای رادار شهر موصل اعزام شد و پس از بمباران پادگان العقره در حوالی پایگاه هوایی کرکوک در راه بازگشت هواپیمای وی مورد اصابت موشک قرار گرفت و در 30 کیلومتری شرق موصل مجبور به فرود اضطراری شد.
پس از سقوط هواپیما و دستگیری سرلشکر خلبان اقبالی، به دستور مؤکد صدام حسین مبنی بر برخورد شدید با فرماندهانی که نامشان در فهرست سیاه ارتش عراق بود و به جهت ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامههای بین المللی رفتار با اسرا، به فجیعترین و بیرحمانهترین وضع وی را به شهادت رساندند.
خلبان گیلانی که صادرات نفت عراق را مختل کرد
سرلشکر خلبان اقبالی در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود به دلیل اینکه اکثر تلمبه خانهها و نیروگاههای برق عراق را در نخستین روزهای جنگ از کار انداخته بود و طرحهای عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد مورد غضب شدید صدام قرار داشت.
بعد از اسارت وی بدستور صدام، دو ماشین جیپ از دو طرف با طنابهایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند، بدنش را دو نیم کنند. به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری میکرد و طی 22سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود.
اعلام خبر شهادت شهید اقبالی پس از 22سال
تا این که در خرداد سال 1370، بر اساس گزارشهای موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی کمیته بینالمللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد و پس از 22 سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شکلی بسیار با شکوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه 81 در قطعه خلبانان بهشت زهرا درکنار سایر همرزمانش آرام گرفت.